Home » De vergeten kinderen van de arbeidsmigrant
In de media

De vergeten kinderen van de arbeidsmigrant

Argos, 29 maart 2024 – ‘Er zijn heel jonge kinderen die een half uur lang verloren op het schoolplein staan’, zegt Vincent Wanschers, adjunct-directeur van basisschool de Springbok, over de omstandigheden van de kinderen van arbeidsmigranten.

In de wijk Transvaal in Den Haag zijn veel kinderen van Oost-Europese arbeidsmigranten te vinden. Ze blijven soms wat langer, soms maar heel even, in Nederland wonen en gaan dan naar een Nederlandse school. Terwijl hun ouders zwoegen in de Westlandse kassen, in de bouw werken of glasvezel aanleggen voor een minimumloon, staan enkele kinderen al vroeg voor een dichte schooldeur. Een vergeten en kwetsbare groep, aldus Vincent Wanschers, die als adjunct-directeur van de plaatselijke basisschool ziet hoe de kinderen vaak kampen met sociale problematiek.

Rond een uur of 5.00 ’s ochtends vertrekken de busjes vol arbeidsmigranten, op weg naar de bouw, glasvezelbedrijven of tomaten- en komkommerkassen. Tegen het avonduur keren de migranten terug in hun eigen wijk. Steeds vaker verhuizen de kinderen van arbeidsmigranten mee naar Nederland en moeten ze zichzelf vermaken terwijl hun ouders van huis zijn. “Als er een oma is, brengt die ze vaak. Maar veel kinderen komen zelfstandig naar school, ze staan zelf op en maken zich klaar”, zegt Wanschers over de kinderen op de Springbok, middenin Transvaal.

Enorme cultuurverschillen

Niet alleen op het gebied van taal, maar ook sociaal gezien zijn de kinderen van arbeidsmigranten kwetsbaar. Dat ligt soms aan een verschil in cultuur, bijvoorbeeld het vragen van hulp. “In het land van herkomst betekent een zorgvraag vaak: je kind heeft iets extra’s nodig, je kind is gek en mag niet naar een normale basisschool, maar wordt naar een ‘gekkenhuis’ gestuurd.” Ouders zijn daarnaast vaak bang dat ze zeggenschap over hun kinderen kwijtraken. Volgens Wanschers is het daarom belangrijk om als school genoeg aandacht te besteden aan de situatie van de kinderen en een oogje in het zeil te houden. “De leerkrachten moeten alert zijn op wat voor signalen ze krijgen.”

Erbarmelijke omstandigheden

Veel arbeidsmigranten werken meer dan fulltime, verdienen net-aan minimumloon en hebben moeite met het onderhouden van hun huishouden. “Ze wonen vaak in huizen met meer mensen dan de bedoeling is, maar als ze er moeilijk over doen, kunnen ze hun baan kwijtraken”, duidt hij. Dit komt ook omdat de baas op hun werk ook vaak de huisbaas is.

Kinderen die doorverhuizen, doordat hun ouders ergens anders gaan werken of met hun familie terugkeren naar hen moederland, melden dat niet altijd bij de school en verdwijnen soms tussen de lessen door. Dan staat er na de zomervakantie een lege stoel in het klaslokaal. Het komt voor dat kinderen maar een paar weken in Nederland blijven, vertelt Wanschers. “Dat voelt dubbel”, zegt hij. “Zo geven we eigenlijk les aan een groep kinderen die door Europa heen zwerven en hier en daar onderwijs mee pakken en daardoor nergens echt het hele verhaal goed afmaken.”

Beluister hier de podcast

Lees hier verder (origineel bericht)
×