magazines.riec.nl, januari 2024 – In Nederland zijn er te weinig mensen voor teveel banen. Uitzendbureaus springen massaal in dit gat en halen mensen uit bijvoorbeeld Polen, Bulgarije en Roemenië om hier in slachterijen, magazijnen en de bouw te werken. Een goudmijn voor criminele uitzendbureaus, die op allerlei manieren extra geld uit deze mensen weten te persen en belasting proberen te ontduiken.
Een goedbetaalde baan in Nederland, dat is een mooie droom voor mensen in lage lonenlanden binnen de Europese Unie. De stromannen van de uitzendbureaus beloven hen een goed loon, een huis, gereedschap om hun werk te doen en vervoer naar hun werk. Alles wordt voor ze geregeld: ze hoeven alleen maar een contractje te ondertekenen en in de bus te stappen.
Eenmaal in Nederland wordt de droom al snel een nachtmerrie, weet Thomas, projectleider van verschillende RIEC-casussen met betrekking tot criminele uitzendbureaus in Noord-Brabant en Gelderland. “De buslading arbeidsmigranten wordt afgeleverd bij een uitzendbureau, paspoorten worden ingenomen, de busreis naar Nederland was toch niet gratis en het gereedschap blijk je ook zelf te moeten betalen. Ze beginnen dus meteen met een schuld van een paar duizend euro en tot die is afbetaald krijgen ze hun paspoort niet terug. Het loon, waar ze zestig of zeventig uur per week voor moeten werken, is veel lager dan beloofd en een groot deel ervan wordt ook nog ingehouden voor huisvesting en vervoer. Slapen doen ze in een kamer die ze delen met anderen en soms deel je zelfs je matras met iemand die andere diensten draait dan jij. Als je klaagt ben je je loon en je huis kwijt en sta je letterlijk op straat zonder paspoort en zonder geld.”
Uitzendondernemers zijn ook vastgoedmagnaat
Criminele uitzendbureaus maken niet alleen gebruik van kansen in het grensgebied, maar ook van de verschillen in de Nederlandse en Duitse wetgeving. Thomas legt uit hoe. “De bureaus zelf zijn gevestigd in Nederland, omdat daar (nog) geen vergunningplicht geldt. De bedrijven waar de arbeidsmigranten via het uitzendbureau gaan werken zijn ook in Nederland gevestigd, want in Duitsland mogen bedrijven geen gebruik maken van deze uitzendkrachten.”
De meeste eigenaren van deze uitzendbureaus zijn tevens vastgoedmagnaat, meestal via een wirwar van stichtingen en stromannen. De woningnood in Nederland zorgt ervoor dat ze voor aankoop van vastgoed vaak uitwijken naar Duitsland. In Goch en Weeze, kleine plaatsen vlak over de grens in Duitsland, is een groot deel van de huizen in handen van stichtingen of bedrijven die gelieerd zijn aan uitzendbureaus. Talloze arbeidsmigranten worden dagelijks heen en weer gereden van hun woning in Duitsland naar hun werk in Nederland en weer terug. “Dit is een groot probleem voor veel gemeenten in de grensregio, vooral voor gemeenten in de districten Kleve, Borken en Viersen”, vertelt een woordvoerder van het ministerie van Heimat, Kommunales, Bau und Digitaliserung (MHKBD) van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. “Alleen al in Borken zijn naar schatting 2.000 arbeidsmigranten getroffen door hele slechte woonomstandigheden. In Kleve zijn er nog veel meer.”
Geen registratie
De woordvoerder van het Duitse ministerie begrijpt waarom uitzendbureaus ondanks het verbod toch vaak voor Duitsland kiezen voor huisvesting van arbeidsmigranten. “Huisvesting is in Duitsland goedkoper dan in Nederland, althans in de gemeenten in de grensregio. Vervallen of andere goedkope panden worden opgekocht via tussenhandelaren. Gemeenten kunnen niet meteen zien met wie ze te maken hebben. Ook maken de uitzendbureaus misbruik van de Duitse registratiewet, waarin staat dat arbeidsmigranten zich pas na 3 maanden verblijf hoeven te registreren. Maar ook na 3 maanden is er vaak nog geen registratie. Het is erg moeilijk voor de lokale autoriteiten om dit allemaal bij te houden. Op deze manier kunnen grote aantallen arbeidsmigranten worden ondergebracht in slecht onderhouden gebouwen.”
Tien Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC’s) en het Landelijk Informatie- en Expertisecentrum (LIEC) richten zich op de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. Ze verbinden informatie, expertise en krachten van de verschillende overheidsinstanties. Daarnaast stimuleren en ondersteunen de RIEC's en het LIEC de publiek-private samenwerking bij de aanpak van ondermijning.Lees hier verder (origineel bericht)