Home » Arbeidsmigranten mogen niet in huizen wonen, die moeten in Stal 5
Arbeidsmigranten Horst aan de Maas

Arbeidsmigranten mogen niet in huizen wonen, die moeten in Stal 5

Omgevingsvergunning verleend voor het huisvesten van 28 arbeidsmigranten in Stal 5 op locatie Venloseweg 38 te Sevenum (Zeesweg). Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u tegen dit besluit binnen zes weken beroep instellen bij de Rechtbank Limburg.

De aanvraag van 48 bedden is reeds in 2023 geweigerd door de gemeente. Het aantal was te hoog in combinatie met de toekomstige seizoensbehoefte. Na bezwaar heeft het college die weigering heroverwogen en is de vergunning in overleg gewijzigd en alsnog verleend. Het aantal bedden is gewijzigd van 48 naar 28 bedden, de omvang van het gebouw en de afmetingen van kamers zijn niet gewijzigd. Omdat dit besluit een Beslissing op Bezwaar is moet er nu direct beroep worden ingesteld bij de rechtbank.

  • De vergunning is verleend op basis van de korte eigen seizoensbehoefte van de (nog uit te breiden) aspergeteelt, dit “seizoen” is een periode van 7-8 weken oftewel 15%. De rest van het jaar wordt er door gecontracteerde derde partijen de huisvesting gebruikt voor de huisvesting van arbeidsmigranten die elders werken, deze periode is 44-45 weken oftewel 85%. De investering in de huisvesting vindt niet primair plaats ten dienste van de behoefte van de eigen agrarische bedrijfsvoering, maar is voor het overgrote merendeel gericht op de huisvesting van derden die geen relatie hebben met het ter plaatse gevestigde agrarisch bedrijf.
  • Belanghebbenden hebben geen mogelijkheid meer om een bezwaarschrift- of zienswijzeprocedure in te zetten via de gemeente maar moeten direct naar de rechtbank, daarmee is de burger een belangrijke fase van zijn rechtsbescherming kwijt. Omwonenden zijn niet in de gelegenheid geweest om eventuele bezwaren kenbaar te maken en bij de onafhankelijke bezwarencommissie toe te lichten.
  • De bezwarencommissie heeft de aanvraag bestudeerd en diverse adviezen gegeven over zaken die niet volgens beleid zijn, het college spreekt in de heroverwogen verleende vergunning enkel over het verlaagde aantal.
  • Buiten een “woonkamer” en “terras” om zijn er verder geen recreatieve voorzieningen aanwezig.
  • Eind 2022 gaven adviseurs aan dat de ondernemers zich aan het oriënteren waren omtrent de mogelijkheden van verwarmde teelt, teelt onder folie/minitunnels en verlengde teelt door middel van teelttechnieken. Begin 2024 geven adviseurs aan dat de teelt bewust met zo min mogelijke gemechaniseerde/geautomatiseerde technieken wordt gedaan zodat het seizoen zo kort mogelijk blijft. Asperge is onderdeel van een groter bedrijfsplan en daarom wordt de asperges enkel in het traditionele korte oogstseizoen geoogst. Dit zorgt ook voor een hogere dagelijkse arbeidsbehoefte.
  • In samenspraak met Greenport (semi-overheid) is er gekozen voor een andere bedrijfsvoering omdat door de ontwikkelinken van Greenport de huidige bedrijfsvoering beperkt wordt. Door de nieuwe bedrijfsvoering met dan als hoofdtak aspergeteelt worden er extra banen gecreëerd voor arbeidsmigranten. De extra personeelsbehoefte ontstaat vanwege de transformatie van zijn bedrijf naar de aspergeteelt.
  • De gemeente Horst aan de Maas doet mee aan een pilot van de VNG tool “Effectrapportage bij nieuwe bedrijvigheid” en kan hiermee slimme keuzes maken. De effectenrapportage betreft een integrale aanpak waarbij het economisch perspectief wordt meegenomen (de noodzaak van arbeidskrachten en de juiste werkgelegenheid) én het sociaal-maatschappelijk perspectief. De effectenrapportage voor deze vergunningsaanvraag is opgesteld door de adviseur van initiatiefnemer, de conclusie van de adviseur is dat alles in orde is.
  • In 2020 is er ambtelijk aangegeven dat het ondanks de druk vanuit Greenport raadzaam is om geen medewerking te verlenen omdat het in een eventuele procedure niet te verdedigen is wegens strijd met het beleid, bijvoorbeeld omdat dat op deze plek vanwege de spreidingsvoorwaarde niet zou kunnen. Er is sprake van ongewenste cumulatie bijvoorbeeld omdat op korte afstand het grote complex van Kafra is gelegen.
  • Werken en wonen worden gekoppeld, de arbeidsmigrant is voor wonen afhankelijk van zijn werkgever en dit brengt hem/haar in een kwetsbare positie, bijvoorbeeld in geval van een conflict.

Download hier de documenten van de verleende vergunning 28 bedden 12-8-2024.

Publicatie verleend (rectificatie) 31-7-2024: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-335445.html

Publicatie verleend 22-7-2024: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-320660.html

Publicatie weigering 10-8-2023: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-350109.html

Publicatie termijnverlenging 6-7-2023: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-295262.html

Publicatie tweede aanvraag 11-4-2023: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-154327.html

Download hier de documenten van de eerste aanvraag 48 bedden 30-12-2022.

Publicatie eerste aanvraag (?) 6-12-2023: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-540087.html

Pilot Horst aan de Maas VNG effectenrapportage: https://www.lltb.nl/nieuwsberichten/website/2024/07/de-effectenrapportage-harde-afspraken-of-gespreksinstrument

In 2021 is er op die locatie voor de huisvesting van 52 arbeidsmigranten in een nieuw te bouwen gebouw al een vergunning verleend (Zeesweg ong), onder druk van Greenport (zie mail) en met medewerking van ambtenaren en bestuurders. Deze vergunning is destijds verleend nog net voordat het nieuwe parapluplan vastgesteld werd terwijl er een aanhoudingsplicht gold en Roy Bouten nieuwe aanvragen op on-hold had gezet. In het filmpje legt Roy het zelf uit. Na het vaststellen van het parapluplan was een dergelijke vergunning namelijk niet meer mogelijk. De verleende vergunning is een paar dagen voor de hoorzitting bezwarencommissie ingetrokken.

Kijk de inspraak in de raadsvergadering 7-9-2021 en de bijbehorende behandeling van vragen terug via deze link: https://www.facebook.com/groups/778336182942747/posts/1004461240330239/

Het traject van de vorige vergunning heeft mogelijk 100.000 euro gekost zie: https://www.facebook.com/groups/541862100246450/permalink/909383240160999/

Volgens Gouverneur Roemer verkiest de gemeente de belangen van de ondernemer boven die van de burger. Inzicht in het gelopen traject krijg je via: https://www.facebook.com/groups/778336182942747/permalink/1438519950257697/

View on Facebook

×