EenVandaag, 10 september 2024 – Werken tegen een hongerloontje, ellenlange werkdagen en slapen in de cabine. Het is de schrijnende situatie van veel chauffeurs buiten de EU die in Nederland werken. Toch grijpt de inspectie amper in. “Ze kunnen met de chauffeurs doen wat ze willen.”
Vrachtwagenchauffeurs uit landen als de Filipijnen, Wit-Rusland of Oezbekistan die vanuit Litouwen komen, rijden hier vervolgens voor een laag salaris maandenlang in Nederland rond. Het is een constructie die vaak wordt toegepast. “Een zeer onwenselijke situatie”, zo stelt Edwin Atema van de FNV.
Geen loonstrook
Atema houdt zich al jarenlang bezig met uitbuiting van deze groep arbeidsmigranten binnen de transportsector. Daarmee doen zich veel schimmige situaties voor. “Deze chauffeurs zijn bijvoorbeeld in dienst van een bedrijf uit Kazachstan. Ze krijgen 7 tientjes per dag, ongeacht hoe lang de werkdag is. Ze krijgen geen loonstrook en rijden maandenlang rond”, vertelt de FNV’er.
Vervolgens moeten deze chauffeurs in de cabine van hun vrachtwagen slapen, vervolgt hij. “Dat is de situatie op veel industrieterreinen in Nederland waar die vrachtwagens staan.”
Gevaar voor verkeersveiligheid
Bovendien gaat het om een groot aantal chauffeurs die onder deze omstandigheden moeten werken. “Voor één Nederlandse chauffeur heb je drie van zulke chauffeurs. En het gaat om enorme aantallen. In Nederland gaat het om tienduizenden chauffeurs die op deze manier werken en in heel Europa om honderdduizenden.”
Naast de schrijnende situatie waar deze chauffeurs zich in bevinden, kan het ook tot gevaarlijke situaties op de weg leiden. “Als je 4 maanden lang in een cabine leeft en je ook nog eens hele lange dagen moet maken Dan ben je eigenlijk aan het overleven op de Nederlandse wegen”, zegt Atema.
Lees hier het originele bericht