Pointer, 11 oktober 2024 – In Nederland is de verantwoordelijkheid voor veiligheid op het werk goed geregeld. Volgens de wet moeten werkgevers ‘alle noodzakelijke maatregelen’ treffen om veilig werken te garanderen. Als er dan op het werk toch een ongeval plaatsvindt, is de werkgever verantwoordelijk voor de letselschade. Alleen weten veel arbeidsmigranten dit niet. Hoe verhaal je letselschade toch bij je werkgever? Daar weet adviseur Piotr Chojnacki, die met zijn juridisch adviesbureau Obronca arbeidsmigranten bijstaat, alles van.
Monica kreeg als arbeidsmigrant bij het distributiecentrum van een grote woonwinkel een te zware doos op haar hand. Anderhalf jaar later zit ze nog steeds thuis door de gevolgen van het ongeval. Ze komt bij Chojnacki terecht. Net als vele anderen.
Vaker een arbeidsongeval
Arbeidsmigranten krijgen namelijk aanmerkelijk vaker met een arbeidsongeval dan hun collega’s op de werkvloer, aldus de Arbeidsinspectie. De verhouding ligt behoorlijk scheef: op iedere 100.000 arbeidsmigranten vinden er minimaal 37 arbeidsongevallen plaats, terwijl er onder hun collega’s 26 ongevallen plaatsvinden. Bovendien is dat verschil waarschijnlijk nog groter. Maar ongeveer de helft van de arbeidsongevallen wordt überhaupt gemeld, en uit onderzoek van de Rekenkamer blijkt dat het misschien zelfs om 70 procent aan ongemelde gevallen gaat.
Dreigen met uit huis zetten
Chojnacki ziet ook vaak dat mensen die een arbeidsongeval hebben gehad, vrij snel door de werkgever worden opgeroepen om weer te komen werken. “Ze worden dan regelmatig onder druk gezet. Als ze afhankelijk zijn voor hun huisvesting van die werkgever, wordt vaak gedreigd dat ze uit huis worden gezet als ze niet komen werken.”
Soms krijgen mensen in eerste instantie een document met een zogenaamd contract voorgelegd dat ze gevraagd wordt te ondertekenen. “Om te beginnen is dat in het Nederlands opgesteld, wat veel mensen niet kunnen lezen. Bovendien teken je er vaak voor dat je afziet van verdere claims”. Chojnacki ziet zelfs weleens voorbijkomen dat mensen na het tekenen van een overeenkomst toch nog worden ontslagen, terwijl in het contract beloofd was dat ze in vaste dienst konden treden.
Malafide kant van uitzendbureaus
Chojnacki is in de loop der jaren steeds cynischer geworden over de malafide kant van de uitzendbureaus. “Zolang je werkt, ben je een goede werknemer. Maar op het moment dat je ziek bent of er gebeurt iets anders, zoals een arbeidsongeval, dan ben je een slechte medewerker en willen ze het liefst zo snel mogelijk van je af.”
Een manier van handelen die ontzettend schadelijk is voor de gezondheid volgens Chojnacki. “In plaats van dat mensen op korte termijn kunnen herstellen, duurt het op zo’n manier veel langer, vaak onnodig lang, voordat ze weer aan het werk kunnen. De gevolgen zijn groter, want letsel dat misschien klein begint, kan veel groter worden door niet te behandelen. En, niet onbelangrijk, ook het herstel kan dan pas veel later beginnen.”
Lees hier het originele bericht