RTV Utrecht, 24 juni 2026 – Utrecht – De druk op de winteropvang voor dak- en thuislozen in Utrecht neemt de komende jaren fors toe. De gemeente vreest dat er binnen drie jaar niet genoeg plek meer is om iedereen op te vangen.
[ ]Volgens de gemeente sliepen er afgelopen winter gemiddeld 120 mensen per nacht, met als uitschieter 178 mensen. In totaal gebruikten 889 mensen de opvang. Meer dan de helft van die mensen is afkomstig uit EU-landen. Het gaat dan bijvoorbeeld om arbeidsmigranten die werkloos zijn geraakt en daardoor ook geen huis meer hebben. Vaak regelt een werkgever die huisvesting. Een andere grote groep (ongeveer een derde) bleek ongedocumenteerd te zijn: mensen zonder papieren dus.
[ ]In die brief haalt Utrecht ook uit naar de landelijke overheid. “We zien landelijk een gebrek aan adequate
preventieve maatregelen om te voorkomen dat EU-migranten dakloos worden. Wet- en regelgeving op
EU-arbeidsmigratie vanuit het Rijk ontbreken of zijn uitgesteld. Malafide uitzendbureaus en
werkgevers hebben vrij spel, arbeidsmigranten kennen hun rechten en plichten niet, waardoor
uitbuiting makkelijk voorkomt. Dakloosheid is een van de uitvloeisels van dit gebrek aan beleid.”

