Home » Gefopt door Greenport
Arbeidsmigranten Horst aan de Maas Column Horst aan de Maas

Gefopt door Greenport

“De nieuwe bebouwing moet opgaan in het landschap waarbij een harmonisch en duurzaam evenwicht moet ontstaan in de samensmelting tussen economie en ecologie”, “Als voornaamste doelstelling van de gebiedsontwikkeling is geformuleerd het versterken van de regionale economie door het creëren van vestigingsmogelijkheden ten behoeve van werkgelegenheid en kennisontwikkeling” Mooie woorden die nog steeds in alle documenten worden gebruikt om alle ontwikkelingen te rechtvaardigen.

Toch begin ik er aan te twijfelen, klopt dit wel?, zit er een andere reden achter?, worden we voor de gek gehouden?, gefopt?.. en waarom? Kijk nog eens naar het plaatje, en nu even wat langer en kijk goed wat er staat en wat er gebeurd met de cijfers. In 2016 – 2017 is er een duidelijke trend te zien dat het aantal openstaande vacatures richting het aantal werklozen gaat. Nu ben ik geen professional en ik heb dergelijke cijfers destijds ook niet hoeven te analyseren maar als je doelstelling “werkgelegenheid” is dan neem ik aan dat je deze cijfers wel gezien hebt. Ze hadden het sein “nu even stoppen” moet afgeven, helaas niet gedaan en het tegenovergestelde is gebeurd.

Op dit moment is er binnen de politiek zowel landelijk, provinciaal en lokaal de discussie “moeten we dit allemaal nog wel willen?”. Ik heb een aantal debatten en gesprekken gevolgd en eigenlijk wil gewoon niemand het zo. Het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (DCGV) wil het wel, ze willen klaver 7 zo snel mogelijk gaan ontwikkelen en Klaver 5 is recent vastgesteld, het is nog nooit zo snel gegaan. De economie draait als een tierelier en “de vraag is groot” staat in de stukken. Aha… daar hebben we het! Greenport Venlo kijk naar “de vraag”: “De reden om voor Klaver 5 fase 2 te kiezen is dat er op korte termijn grote vraag is naar kavels voor bedrijvigheid in de sectoren logistiek, maakindustrie en agrobusiness.”, weer mooi beschreven om het allemaal te rechtvaardigen.

Wie is er schuld aan die grote vraag? Die schuld krijgt te consument, je kent ‘m wel: wij bestellen zo graag en zo veel online. Of is het “de markt”, die met “marketing” het onderste uit de kan haalt om zoveel mogelijk te verkopen? Bijvoorbeeld dat je tot 24 uur kunt bestellen, dan zul je meer verkopen als de webshop waar je maar tot 21 uur kunt bestellen. Ik denk niet dat de consument de directe schuldige is, want als het niet online te koop is, retour sturen wel geld kost omdat de goederen niet meer weggegooid mogen worden of het duurt een week omdat transport gecombineerd “moet” worden zouden ze het niet bestellen. Maar dit is eigenlijk wel een beetje de kip of het ei verhaal. Maar marketing wint.

Het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is een regionaal samenwerkingsverband van diverse overheden. Onder andere de Provincie Limburg, Gemeente Venlo en Horst aan de Maas hebben dit opgericht en zijn aandeelhouder van deze projectontwikkelaar. Ai, een projectontwikkelaar die de bestuurders adviseert… da’s foute boel! Greenport Venlo gaat lobbyen bij de provincie voorafgaand aan het debat over verdozing. Greenport Venlo wil voldoen aan de vraag, behartigd de belangen van de markt, ziet de overheden als bedreiging en zet in op beeldvorming. Foute boel, groot gevaar! Trap er niet meer in! Het is een zelfvernietigingsmechanisme.

Marketing is oneindig, de aarde en onze leefomgeving niet. Onze overheden moeten grenzen stellen, kaders vormen met “dit is wat we willen” en “dit is wat we niet willen”. Alle werkgelegenheid die nog wordt toegevoegd levert weer meer problemen op. Marketing maakt meer kapot dan ons lief is, geef geen vergunning meer af want de doelen zijn bereikt, stop met ontwikkelen!

Alvast bedankt, groetjes René Lenders
En delen is stoer!

Voeg opmerking toe

Klik hier om een opmerking toe te voegen

×