Wynia’s Week, 25 juni 2026 – De zware staatscommissie-Van Zwol adviseerde twee jaar geleden om grip te krijgen op de Nederlandse bevolkingsgroei door de aanhoudende immigratie in te perken. De Tweede Kamer en de regering zeiden het de staatscommissie na. Toch gaan alle vormen van immigratie onverminderd door. En dat is geen natuurverschijnsel: er wordt aan alle kanten succesvol gelobbyd vóór (meer) immigratie, of het nou asielmigratie, arbeidsmigratie of gezinsmigratie betreft.
[ ]De grote bedrijvenlobby van VNO-NCW heeft ook een groot aandeel in het ijveren voor arbeidsmigranten. Voormalig voorzitter Ingrid Thijssen stond bekend als de ‘meest invloedrijke lobbyist van Nederland’. In 2022 deed ze nog de uitspraak dat ‘er geen tomaat op je bord ligt zonder arbeidsmigranten’. Ze heeft ook hard geijverd voor het behoud van de omstreden 30-procentregeling voor expats.
[ ]Rol voor LTO Nederland
De agrarische sector – waar relatief veel (goedkope) buitenlandse werknemers actief zijn – heeft eveneens een aandeel in het pleidooi voor meer arbeidsmigranten. Met name voor LTO (Land- en Tuinbouworganisatie Nederland) is een grote rol weggelegd. In een ouder interview met de ABU zei voormalig LTO-voorzitter en oud-CDA’er Sjaak van der Tak nog dat ‘arbeidsmigratie een noodzaak is en blijft om onze economie draaiende en onze welvaart op peil te houden’.
[ ]Spin in het web: Van Gool
Centraal in de ‘huisvesting voor arbeidsmigranten’-lobby staat overigens de invloedrijke arbeidsmigratie-ondernemer Frank van Gool over wie Wynia’s Week al eerdere enkele malen berichtte, zoals hier. Van Gool was of is niet alleen groot in het binnenhalen van buitenlandse arbeid, maar inmiddels ook in het onderbrengen van die buitenlandse werknemers. Hij heeft nauwe banden met politiek en media.
Lees hier verder (origineel bericht)
