Home » Buren Schiedamse Fabristraat verbolgen om migrantenwoning
Informatief

Buren Schiedamse Fabristraat verbolgen om migrantenwoning

Schiedam24, 22 julin 2024 – Bewoners uit de Fabristraat maken bezwaar tegen de gang van zaken in een woning in hun straat. Volgens wonen er te veel wisselende mensen in het pand.

Het pand, tot voor kort een boven- en een benedenhuis, is eerder dit jaar verkocht, naar verluidt voor 425.000 euro. Sindsdien er in het pand verbouwd en vertimmerd, en maken er veel meer dan twee huishoudens gebruik van de woning, aldus de omwonenden. 

Volgens hen is het er sinds eind maart ‘een komen en gaan van bewoners’. Een van de buren noemt het ‘een bed & breakfast’. Regelmatig zijn er mensen gesignaleerd die te worden gebracht en onder leiding van een beheerder voor het eerst hun woning betrekken.

Sinds het opnieuw in gebruik nemen van de twee woningen, is er al een gezin met twee kinderen gesignaleerd dat is vertrokken. Ook andere bewoners lijken enige dagen tot weken in het pand te wonen, en vertrekken dan weer.

Waarschijnlijk gaat het om arbeidsmigranten, zo stellen de buren. De nieuwe bewoners komen met weinig spullen en worden een eerste keer naar de woning gebracht. Als ze hun intrek hebben genomen worden ze dagelijks met busjes opgehaald en gebracht. Opmerkelijk is dat er aan twee voordeuren vier sleutelkastjes hangen. Uit de kastjes is met een code een voordeursleutel te halen. 

De eigenaar van het pand door de buren opgespoord, maar geeft deze niet thuis. Een ander bedrijf treedt op als beheerder.

Behalve dat vaak wisselende bewoners geen pré is voor het woongenot van de buren – het loont immers de moeite niet om kennis te maken en op den duur heb je er ook niet zo veel aan voor een buurtfeest of als oppas voor de kinderen – zorgen de bewoners ook voor overlast. Zo vinden althans de omwonenden. Die overlast bestaat vooral in het laat in de avond en nacht buitenzitten, hard praten, ook over de telefoon. Na vier keer ’s ochtends vroeg luid telefoneren in de achtertuin, formuleerde een van de buren een klacht en legde die bij de beheerder van de woning neer. Dat leidde al tot het vertrek van een van een familie van drie personen, zo vertellen ze.

In een open brief gericht aan het gemeentebestuur en de raad meldt een van de omwonenden: “Ze zitten bijvoorbeeld om kwart voor vijf in de nacht een biertje te drinken op het balkon en niet al te zachtjes ook, maar ze hebben er maling aan. Ik ben in gesprek gegaan met de bewoners en de koper maar het heeft geen nut. De politie is gebeld en die komt na negentig minuten, ik snap het wel, want ook die zijn onderbezet. Wij als bewoners liggen nachten wakker van de bewoners en de bewoners lachen je gewoon uit, want ze doen toch waar ze zin in hebben.” (..) “Verder leven deze mensen buiten in de tuin, en tot 22.00 uur in de avonduren heb ik er geen probleem mee. Maar na 22.00 uur wordt het toch een ander verhaal. Er wordt gebeld op speaker, ze denken dat ze moeten gillen om zich verstaanbaar te maken. Verder wordt er muziek geluisterd op de telefoon, maar die moet dan wel op speaker staan zodat de gehele buurt kan mee genieten. Verder wordt er druk gepraat en gelachen tot vijf uur in de nacht.”

Een extra ergernis is voor bewoners dat ze zich weinig gehoord voelen en dat niemand zich om hun problemen lijkt te bekommeren, de ambtenarij en het gemeentebestuur voorop. Acht weken wachten na een melding is volgens hen nu de norm.

De buren zien wel kansen voor de gemeente Schiedam om dit probleem – dat natuurlijk veel vaker in de wijk west en andere wijken in de stad voorkomt, zo weten zij beslist – aan te pakken. “Maar dan moet de gemeente ballen krijgen en strenger optreden tegen al de problemen die de gemeente rijk is.” Belangrijke elementen van zo’n aanpak zijn volgens de buren het invoeren en handhaven van een zelfbewoningsplicht in heel de stad en de aanpak van het dumpen van zwerfvuil (door inzet van meer mensen die bekeurend optreden). Verder kan Schiedam tonen bewoners veel serieuzer te nemen door het aanmelden van zaken of het stellen van vragen vriendelijker te organiseren. “Als inwoner van Schiedam heb je niet echt het idee dat je probleem wordt behandeld, Het lijkt net een loterij of je wel of niet wordt teruggebeld. Ook lijkt het erop dat je niet echt begrepen wordt door de klantenservice”, zo schrijft de bewoner van de Fabristraat.

Lees hier het originele bericht
Tags
×